Logo deposthoorn.nl


Gevangen in eigen huis door kabaal Avenio-tram

Het is zomer, maar Joke en Ruud van Wanrooij zetten de ramen en deuren van hun woning aan de Dedemsvaartweg niet open. "Er gaat geen dag voorbij dat wij geen hinder hebben van het gedreun en getril van de Avenio- tram", vertelt Joke. "Je bent gevangen in je eigen huis." De Van Wanrooij's staan niet alleen. Ze hebben een enquête gehouden onder 80 buurtbewoners die het probleem onderschrijven. "Machteloos en verdrietig word ik ervan", schrijft iemand. "We hebben goeie gesprekken gehad met HTM, maar na een jaar is er nog geen oplossing. We overwegen juridische stappen", zegt Ruud. 

Door Tanja Verkaik

Vrijwel nooit is er gebruik gemaakt van het (calamiteiten)spoor dat langs de woning van Joke en Ruud van Wanrooij aan de Dedemsvaartweg loopt, maar daar kwam vorig jaar mei verandering in. "Als er voor mei 2016 drie trams per dag voorbijreden, waren dat er veel. Nu zitten we op meer dan honderd trams per dag die van-naar de remise gaan en die maken nog herrie ook", vertelt Joke. De toename in tramverkeer heeft te maken met de uitbreiding van de remise aan de Meppelweg. Op een vrijdag is ze aan het tellen geslagen. "120 trams. Echt waanzinnig en ik weet dat wij niet de enigen zijn die er last van hebben. Buren hebben zelfs een boekenkast tegen het raam geschoven tegen het geluid." Ruud: "Ik drink soms een extra borrel om te kunnen slapen. Een andere keer lig ik uren wakker. De Van Wanrooij's hebben contact opgenomen met de HTM, die met de bewoners in gesprek is gegaan en onder meer geluidsmetingen heeft verricht.

Joke en Ruud van Wanrooij wonen al 18 jaar met veel plezier aan de Dedemsvaartweg, maar het Avenio-kabaal werkt hen enorm op de zenuwen. "Hebben wij niet recht op ongestoord woongenot?", vraagt Joke zich hardop af. Het Haagse echtpaar snapt het belang van een goede openbaar vervoerverbinding in de stad, maar zoals het nu gaat, 'loopt het de spuigaten uit'. "Het zijn er gewoon veel te veel die langsrijden: van vroeg tot laat", legt de Haagse uit. "Het is het ergste als we naar bed gaan. Zelfs oordoppen helpen niet. Het is extreem en het gekke is dat wij als bewoners niet zijn geïnformeerd dat er meer trams zouden gaan rijden." De twee besluiten contact te zoeken met HTM vorig jaar zomer. Er komen medewerkers langs om te praten en ook in de nachtelijke uren stuurt HTM iemand om te luisteren. Daarnaast worden trambestuurders op de geluidsoverlast geattendeerd in het personeelsblad en wordt er meetapparatuur geïnstalleerd om de geluidsoverlast in kaart te brengen. "Goeie gesprekken, aardige mensen. Maar een oplossing is er nog steeds niet", vat Ruud het afgelopen jaar samen. "Ons geduld raakt op." De uitslag van de metingen weten de Van Wanroooijs niet. "Die is ons beloofd, maar hebben we nooit gekregen", vertelt Joke.

Een woordvoerder van HTM reageert: "We begrijpen goed dat omwonenden snel een oplossing willen hebben voor de door hen ervaren overlast. Onderzoek naar het ervaren van geluids- of trillingsoverlast kost helaas veel tijd. Dit komt omdat er een combinatie van factoren aan ten grondslag ligt die op elke locatie verschilt. Zoals gelaagdheid en samenstelling van de bodem, constructie van bebouwing in de omgeving, conditie van de rails, afstand tram-bebouwing en de diverse eigenschappen van een tram. Ook de grondige analyse van de resultaten kost tijd. We gaan opnieuw met de bewoners met wie wij contact hebben om tafel als er meer duidelijkheid is."

Michel Rogier, raadslid CDA Den Haag, volgt de ontwikkelingen op de voet en is zelf gaan kijken bij de familie Van Wanrooij. "Het is alsof er een tram door het huis dendert. De nieuwe trams zijn een stuk zwaarder. Het effect van het rijden over een hobbel of beschadiging is veel beter te voelen in huizen. De situatie op de Dedemsvaartweg staat niet op zichzelf en het komt op andere plekken voor in de stad. Het lijkt momenteel of de gemeente en HTM op een dood spoor zitten."

Een mogelijke oplossing zou volgens Rogier het omleiden van trams naar de remise aan de Meppelweg zijn. "Ik heb aan de wethouder gevraagd om eens te kijken of de eindpunten van lijn 9 en lijn 4 aan elkaar geknoopt kunnen worden. In plaats van de 'shortcut' naar de remise over de Dedemsvaartweg, kunnen de trams om Den Haag heen worden geleid." Als voorlopige maatregel heeft HTM een snelheidsbeperking ingesteld op de Dedemsvaartweg. "Dit is een zwaar middel dat flink ingrijpt op onze bedrijfsvoering", meldt een woordvoerder die aangeeft dat het bedrijf de klachten heel serieus neemt. "Op basis van de klachten hebben we een aantal werkzaamheden uitgevoerd aan de rails. Ook monitort HTM welke voertuigen de meeste hinder veroorzaken. Deze voertuigen worden pas weer ingezet als zij een onderhoudsbeurt hebben gekregen. Op dit moment onderzoeken we welke verdere maatregelen/werkzaamheden in deze specifieke situatie tot verbetering kunnen leiden." Het is nog onbekend wanneer de onderzoeksresultaten bekend zijn. Rogier: "Ik ga er vanuit en hoop dat de HTM in september de onderzoeksresultaten presenteert. Zelf is de HTM ook gebaat bij een snelle oplossing." Voor het eind van het jaar buigt de gemeente zich over de eisen waaraan het nieuwe trammaterieel moet voldoen." Had dit niet beter vooraf dan achteraf bepaald kunnen worden? "De Avenio-tram is getest op een testcircuit en niet op verschillende ondergronden", legt het CDA-raadslid uit.

"Er is met alle betrokken partijen uiteindelijke heel bewust gekozen voor de Siemens Avenio", vult de HTM-woordvoerder aan. "Deze is vooraf uitgebreid getest, zowel op Siemensterrein als in een later stadium in Den Haag. Hierbij is geen noemenswaardige toename van geluid of trilling vastgesteld." HTM benadrukt de klachten heel serieus te nemen en zo snel mogelijk met een oplossing te komen. "Het is een complex verhaal. De oplossing is er niet morgen, maar die is wel in zicht."

HTM vraagt Hagenaren die last hebben van de Avenio-tram om zich te melden. Dat kan via het reactieformulier op htm.nl. Stuur eem brief naar HTM Contactcentrum, Postbus 28503, 2502 KM Den Haag of bel: 0900-4864636. "Het is voor ons belangrijk om zichtbaar te hebben waar er problemen zijn. Dan kunnen wij maatregelen nemen", besluit de woordvoerder van het Haagse trambedrijf.

Reageren?

Reageren op dit verhaal kan via tanja.verkaik@persgroep.nl

Tanja Verkaik
Reageer op dit nieuws 1