Logo deposthoorn.nl


'Nelis' helpt 300 jongeren aan baan als glazenwasser

Eind maart startte het sociaal glazenwasbedrijf Nelis Company een crowdfunding campagne met als doel 300 jongeren die nu aan de zijlijn staan weer aan het werk te helpen. Hiervoor was een bedrag nodig van 60.000 euro. Aan het einde van de geslaagde campagne staat er € 61.383 op de teller.

Den Haag - Dit bedrag is door 129 supporters bij elkaar gebracht. De naamgever aan het bedrijf, Nelis, stond in Den Haag bekend als de opera zingende glazenwasser. Menigeen is ontwaakt in het Haagse Hofkwartier met één van zijn aria's. Jongeren leerden bij hem het vak en nette omgangsvormen. Nelis was van de oude stempel. Hij gaf zijn leerlingen als een waardig gezel een draai om de oren, maar er werd ook gelachen of een arm om de schouder gelegd. Zijn leerling glazenwassers moest tientallen keren goedemorgen zeggen tegen de klant en voorbijgangers, deuren openhouden voor bezoekers en hun emmer niet voor de entree van de winkel zetten. Dan schopte hij hem om en kon je een nieuwe halen. Dat zou je leren!

Kleinzoon Ian Smeyers zet zijn werk voort. Hij en zijn team kunnen nu aan de slag en gaan de komende periode twee dingen doen. Glazenwasser pandjes, gebouwtjes en flatjes verkrijgen en Koekeloerders werven, coachen, opleiden en een job bieden. Met 200 euro per jongere wordt gezorgd voor een starterskit per jongere, zoals werkschoenen, kleding en een complete emmerset. Voor meer informatie: www.nelis.company

Reageer als eerste