Logo deposthoorn.nl


Jeannet Carelsen en het meidenproject.
Jeannet Carelsen en het meidenproject.

Meisjes in Transvaal werken aan hun zelfvertrouwen

In wijken met veel verschillende culturen gaat de aandacht vaak uit naar jongens. Jongens die niet goed in hun vel zitten vallen op door ongewenst gedrag. Bij meisjes ligt dat heel wat gecompliceerder. Zij leiden vaak een meer teruggetrokken bestaan. En ook is het voor hen moeilijker om het buurthuis te bezoeken. Reden voor Buurthuis Mandelaplein om een unieke samenwerking aan te gaan met vier Haagse scholen.

Den Haag - Bij vier verschillende scholen is begin 2017 gestart met een pilot van het project Mijn IDXX. Het project is gericht op identiteit en mentale weerbaarheid, speciaal gemaakt voor meiden. Het gaat hier om de basisscholen OBS De Springbok en CBS de Paul Krugerschool en in het voortgezet onderwijs: Johan de Witt college en Praktijkschool De Einder. De pilot bestaat uit acht bijeenkomsten. Na de pilot, waar de eigen identiteit van de leerlingen onder de loep wordt genomen, worden er diverse modules aangeboden. Elke vier weken wisselt het thema.
Eén van de deelnemende scholen is de Paul Krugerschool in de wijk Transvaal. Directeur van de Paul Krugerschool, Jeannet Carelsen, is enthousiast. "We zitten hier in een wijk met veel verschillende culturen. Vaak mogen meisjes niet alleen naar het buurthuis, er wordt thuis extra op ze gepast. Het is dus moeilijk om ze te bereiken." Dat probleem wordt nu ondervangen doordat de activiteiten van Mijn IDXX plaatsvinden tijdens schooltijd. Tijdens die lesuren, die vallen onder het leerkansen profiel, dat gesubsidieerd wordt door de gemeente Den Haag, werken de meisjes vooral aan hun zelfvertrouwen. "Ze geven presentaties, leren over emoties praten en benoemen waar ze goed in zijn. Maar werken bijvoorbeeld ook aan kunstzinnige opdrachten", geeft Carelsen als voorbeeld. De resultaten zijn volgens haar nu al zichtbaar. "In plaats van dat ze zich terugtrekken als ze iets niet begrijpen, komen ze nu om uitleg vragen. Ze durven het probleem aan te kaarten." Volgens Carelsen is dit een enorme winst. "Pas als je zelfvertrouwen hebt, kun je ook presteren op school." Carelsen vindt de samenwerking tussen buurtwerk en school bijzonder. "Als school signaleer je dingen die niet goed gaan. Je kunt er soms weinig mee, onze eerste taak is immers lesgeven. Door samen te werken kunnen we echter wel problemen vroeg signaleren én ook aanpakken.'' De succesvolle pilot wordt voortgezet. Ook komend schooljaar zijn er wekelijks bijeenkomsten speciaal voor meiden tussen de tien en zestien jaar oud. Als ze te oud zijn voor het project, mogen ze als een soort mentor van jongere meisjes optreden. Ook dat geeft veel zelfvertrouwen.

 

 

 

Reageer als eerste
Meer berichten