Logo deposthoorn.nl


Eric en Denise proosten op de presentatie van hun koperkleurig, Haags biertje. (Foto: Louise Boonstoppel)
Eric en Denise proosten op de presentatie van hun koperkleurig, Haags biertje. (Foto: Louise Boonstoppel) (Foto: Louise Boonstoppel)

Roestig biertje na grap van Jekkers

Dat creativiteit en ondernemerschap niet altijd hand in hand gaan, weten Eric en Denise Beugelsdijk maar al te goed. Om deze doelgroep binnen de hofstad een helpende hand te bieden, begon het tweetal deze maand het creatief bureau 'Roestig Blond', met een gelijknamig biertje als opmerkelijk visitekaartje.

Door Marc Tangel

DEN HAAG - "Hiermee komen onze passies samen", zegt Eric bij het ophouden van een flesje. Wijzend op het etiket vervolgt hij: "Denise is de perfectionist van ons twee, zij maakt graag dingen mooi. Ik hou van bier, dus voor mij was het vooral belangrijk een echt lekker biertje te maken met een goed verhaal erachter."

Dat goede verhaal heeft het stel zeker. Twintig jaar geleden zag de roodharige Eric met zijn vader 'De lachende Picolo' van Harrie Jekkers, die in deze voorstelling de uitspraak "jouw vader had zeker roest in zijn pijp" bij het tweetal introduceerde. De grap bleef een running gag binnen de familie en met het klimmen der jaren begon het idee voor een gelijknamig biertje bij Beugelsdijk te rijpen. "Tot de geboorte van ons zoontje bleef het vooral bij een idee", herinnert Eric zich. "Op dat moment besefte ik hoe waardevol tijd is. De momenten die ik vrij heb wil ik vooral besteden aan ons gezin, maar de tijd dat ik daar niet kon zijn, omdat ik moet werken, wilde ik ook iets doen waar ik blij van word." Omdat beiden een achtergrond binnen de communicatie hebben, kostte het het tweetal weinig brainstormsessies om alle smeulende ideeën rond 'Roestig Blond" samen te kneden tot het gelijknamig creatief bureau. Het biertje bleek hiervoor een perfect visitekaartje. Denise: "We hebben als bureau natuurlijk nog geen mega portfolio, dus hiermee kunnen we laten zien wat we doen. Eigenlijk zijn wij onze eerste klant!" Eric begint hierop hard te lachen: "Dat is dan meteen wel een héél slecht betalende!" Serieuzer wordt hij als het om het brouwproces zelf gaat: "Als je zelf geen brouwer bent, is het doodeng om in zo'n brouwerij uit te leggen wat je ongeveer wilt", erkent Eric. "Brouwerij Scheveningen heeft ons veel vragen gesteld en ik heb geprobeerd zo goed mogelijk te omschrijven welk gevoel we met 'Roestig Blond' wilden bereiken." Na twee en een halve maand volgde de eerste proefsessie. Een bijzonder moment, volgens Denise: "Je proeft zo'n biertje eerst zonder koolzuur en dan zit het gist er ook nog heel erg in. Dat moet je dan wegdenken, maar probeer die gistsmaak maar eens weg te denken als je je eerste slok neemt."

Toch is 'Roestig Blond' precies het biertje geworden waarop het tweetal had gehoopt: "Het is koperkleurig, fris, maar dankzij een vleugje gember ook uitgesproken", stellen Eric en Denise tevreden vast.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox