Logo deposthoorn.nl


Er komt in de Frederik Hendriklaan meer ruimte voor het parkeren van fietsen en voor terrassen terwijl de bestaande parkeercapaciteit zoveel mogelijk wordt gehandhaafd. Foto: PR
Er komt in de Frederik Hendriklaan meer ruimte voor het parkeren van fietsen en voor terrassen terwijl de bestaande parkeercapaciteit zoveel mogelijk wordt gehandhaafd. Foto: PR

Impuls voor Frederik Hendriklaan

Het winkelgebied Frederik Hendriklaan, Willem de Zwijgerlaan en Aert van der Goesstraat gaat de komende jaren geheel op de schop. De bedoeling is dat dit voor de stad belangrijke winkelgebied aan uitstraling en beleving wint en verkeersveiliger wordt.

den haag - Dat is de uitkomst van de gesprekken tussen bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente. Het College van burgemeester en wethouders heeft het voorlopig ontwerp naar de gemeenteraad gestuurd.
De directe aanleiding voor de herinrichting van dit winkelgebied ligt in de mogelijkheden voor verbetering van de verkeersveiligheid en noodzakelijke vervanging van de riolering. Er komt meer ruimte voor het parkeren van fietsen en voor terrassen terwijl de bestaande parkeercapaciteit zoveel mogelijk wordt gehandhaafd.
Wethouder Boudewijn Revis (Stadsontwikkeling). "Al veel langer speelt de wens om de Frederik Hendriklaan en Aert van der Goesstraat, één van de mooiste wijkwinkelgebieden van Den Haag, weer bij de tijd te brengen en tegelijkertijd stijlvol in ere te herstellen. Door de buitenruimte mooi en goed in te richten jaagt dat ook weer de particuliere investeringen aan. Zo vaart iedereen er wel bij en wordt Den Haag weer een stukje mooier."

Aantrekkelijk

Wethouder Karsten Klein (Stedelijke Economie): ,,Dit winkelgebied is belangrijk voor het Statenkwartier en voor de stad. Onze ambitie is om opnieuw de beste winkelstad te worden. Ons actieprogramma zorgt ervoor dat we in Den Haag krachtige en aantrekkelijke winkelgebieden hebben die winkelen nog leuker en makkelijker maken. Dat is belangrijk want de detailhandel is één van de voornaamste motoren van de Haagse economie en van de werkgelegenheid".
Het voorlopig ontwerp is een voorbeeld van Haagse Kracht doordat het tot stand is gekomen in samenspraak met bewoners, ondernemers en eigenaren. Zij vormden een klankbordgroep die regelmatig bij elkaar zijn gekomen. Ook werd eind vorig jaar een drukbezochte informatiebijeenkomst gehouden. Tijdens de inspraakperiode zijn in totaal 145 zienswijzen binnengekomen. Verschillende opmerkingen zijn verwerkt in het voorlopig ontwerp.
Verwacht wordt dat het eerste gedeelte in tweede helft 2020 gereed is. De uitvoering van het traject Frederik Hendriklaan tussen Statenlaan en Prins Mauritslaan is afhankelijk wanneer de tramrails uit dit gedeelte van de Frederik Hendriklaan verwijderd kunnen worden. Voor dit gedeelte wil men de werkzaamheden in 2022 gereed hebben.

Meer berichten




Shopbox