De Erasmusweg gaat van één naar twee rijstroken in elke richting. Dat betekent volgens wethouder Robert van Asten echter nog niet dat het een racebaan wordt. 'De maximumsnelheid blijft 50', zo verzekert hij.
De Erasmusweg gaat van één naar twee rijstroken in elke richting. Dat betekent volgens wethouder Robert van Asten echter nog niet dat het een racebaan wordt. 'De maximumsnelheid blijft 50', zo verzekert hij. (Foto: Jos van Leeuwen)

Erasmusweg gaat flink op de schop

De Erasmusweg gaat flink op de schop. Van maart 2019 tot medio 2020 wordt de weg in twee gedeelten aangepakt. Dit moet de doorstroming en de bereikbaarheid van Den Haag verbeteren.

Den Haag - Van een naar twee rijstroken in elke richting. Dat is de bedoeling van de werkzaamheden die in maart beginnen. De uitbreiding wordt gerealiseerd door de middenberm smaller te maken. Dat gebeurt dit jaar op het stuk tussen de Troelstrakade en de Loevesteinlaan. In 2020 is het gedeelte tussen de Loevesteinlaan en de Beresteinlaan aan de beurt.
De ingreep moet er verder toe leiden dat de parkeerplekken ruimer worden. "Er is voldoende ruimte om het in te passen", zegt Robert van Asten, wethouder verkeer. "Nu is de Erasmusweg eigenlijk anderhalve baan per rijrichting en dat geeft opstoppingen omdat iedereen weer moet invoegen. Met twee rijbanen zal de doorstroming verbeterd worden."
De doorstroming van de Erasmusweg wordt ook bereikt door het aantal oversteekplaatsen te verminderen. Fietsers, voetgangers maar ook auto's kunnen straks niet meer vanuit iedere zijstraat oversteken. Wie met de auto de andere richting op moet en een doorgetrokken middenberm treft, kan keren bij de overgebleven kruisingen.
Daarnaast zullen er ook 150 parkeerplekken op de Erasmusweg sneuvelen. "Maar dat heeft geen gevolgen voor de parkeerdruk in de wijk. Het zijn parkeerplekken die nauwelijks gebruikt worden."

Segbroeklaan
Opvallend is dat de gemeente voor twee hoofdwegen een andere inrichting voorstaat. Waar de Erasmusweg van een naar twee rijbanen gaat, wordt de Segbroeklaan juist versmald. "Dat is het beste voor de doorstroming. Anders dan bij de Erasmusweg slaat er op de Segbroeklaan veel meer verkeer af of komt het vanuit de zijstraten erop. Bovendien is er een ventweg bijgekomen. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar er is echt wel over nagedacht."
De Erasmusweg is niet de enige weg die op de schop gaat. Zo gaat de Koningstunnel dicht, zijn er werkzaamheden aan de Gevers Deynootweg voor tram 1 en ook aan de Rijswijkseweg en het Rijswijkseplein wordt onderhoud gepleegd. Werkzaamheden die op elkaar moeten aansluiten om de bereikbaarheid van Den Haag te waarborgen. Maar er kan al bij de Erasmusweg vertraging ontstaan, want de inspraak voor het gedeelte Beresteinlaan-Loevesteinlaan moet nog plaatsvinden. Van Asten: "Ik zou het betreuren als dat gebeurt. De redenen om de Erasmusweg aan te pakken zijn om de doorstroming én de veiligheid te verbeteren. Het zou zonde zijn als we dat niet kunnen uitvoeren."

Frustrerend

De wethouder beseft dat de werkzaamheden voor Hagenaars frustrerend zijn. "Maar ze moeten beseffen dat we het niet doen om hen te pesten, maar om Den Haag bereikbaarder en veiliger te maken."

Meer berichten