'Muziek zit overal. Net als de liefde ervoor', zegt Ahmet Gur van Muziekcentrum 1001 Nachten. Met Erik (links)
'Muziek zit overal. Net als de liefde ervoor', zegt Ahmet Gur van Muziekcentrum 1001 Nachten. Met Erik (links) (Foto: Peter van Zetten)

'Elk kind mag bij ons muziek maken'

"Muziek zit overal. Net als de liefde ervoor. Maar de weg er naar toe is voor sommige kinderen en hun ouders onbekend", zegt Ahmet Gür, directeur en oprichter van muziekcentrum 1001 Nachten.

Door Stuart Kensenhuis

Den Haag – Hij vertelt over zijn drijfveer om aan ieder kind in de Haagse regio met een Ooievaarspas gratis muzieklessen aan te bieden. "Mijn ouders hadden het niet breed en konden met veel moeite mijn lessen betalen. Bovendien was de muziekschool ver van ons huis en moesten we vaak met de bus of tram. Ook dat was duur. Soms gingen we in de kou of in de regen op de fiets er naar toe en voordat ik mijn vingers een beetje warm had gekregen was de les alweer voorbij. Toen ik een jaar of zeven was dacht ik al: dit moet anders kunnen."

Prijs

Vorige week won hij de Humanistische Prijs Haaglanden voor zijn initiatieven om alle kinderen in Den Haag in staat te stellen om muzieklessen te volgen op een instrument naar keuze. Zonder dat hij het wist was hij genomineerd door een dame die hem ergens had zien optreden. "Enorm trots ben ik met de toekenning van die prijs", zegt hij.

Gratis

Bij het aanbieden van gratis muzieklessen werkt hij samen met het bureau Ooievaarspas en Stichting Leergeld. Ook de instrumenten biedt hij gratis aan. "De violen komen uit het ene land, de gitaren en keyboards uit een ander land. Dat doen we om een zo laag mogelijke prijs te kunnen bedingen", zegt hij. Maar muzieklessen zijn toch al overal beschikbaar? Waarom moet het zo nodig voor sommige kinderen gratis zijn? Erik, sinds kort erbij om de administratieve organisatie te ondersteunen, geeft een helder antwoord. "Natuurlijk zijn die lessen voor iedereen beschikbaar. Maar voor de mensen die geen geld hebben zijn ze in principe niet beschikbaar. Dat is wat we willen doorbreken. Verder is het ook onze drijfveer om rijk en arm bij elkaar te brengen door middel van muziek", zegt hij.

Gedrag

Ahmet voegt er nog iets aan toe. "We leren kinderen hier niet alleen om muziek te maken maar ook om zich als muzikant te gedragen. Bijvoorbeeld om te luisteren naar elkaar, samen te werken en respect te hebben voor anderen. Met onze muzieklessen ontwikkelen de kinderen zich in hun houding en gedrag ook mee."

Saz

Behalve piano, gitaar, viool- en zanglessen biedt zijn muziekcentrum ook lessen met de baglama of saz aan. Dat is een vooral in Turkije populair instrument met 3 snaren. De meeste kinderen die zich aanmelden voor zijn lessen zijn geïnteresseerd in piano, viool en gitaar. "Dat komt denk ik doordat ze het voorbeeld volgen bij demonstraties van onze docenten en ik. 'Oh leuk, de meester speelt viool. Dat wil ik ook'. Als ik met een dwarsfluit was verschenen hadden ze waarschijnlijk ook dat instrument gekozen", zegt hij.

 

Meer berichten