De Haagse Esther Teunissen is trots op haar debuut.
De Haagse Esther Teunissen is trots op haar debuut. (Foto: Marc Tangel)

Moord rond middeleeuws Binnenhof in thrillerdebuut Esther Teunissen

Een moord in het Den Haag van 1525. Een 15-jarige verdachte en zijn moeder die er alles aan doet om de onschuld van haar zoon te bewijzen. Het zijn de basisingrediënten voor 'Duimkruid', het thrillerdebuut van Esther Teunissen.

Door Marc Tangel

DEN HAAG - Op weg naar haar werk in het centrum, fietst Teunissen elke dag langs het Binnenhof en de Gevangenpoort. "Ik vind Den Haag heel bijzonder", merkt de schrijfster op, "want het is letterlijk om de politieke macht ontstaan. Het Binnenhof was er eerst en daarna kwamen er andere zaken. Dat is nergens anders zo en dat maakt het hier zo uniek. Daardoor is Den Haag opgebouwd zoals het is. De tweedeling tussen zand en veen zat er toen al ingebakken."

Beerput

Deze oer-Haagse plek, maar dan bijna vijfhonderd jaar geleden, is het decor waarbinnen 'Duimkruid' zich afspeelt. Op het Spui wordt een koopman vermoord. De 15-jarige jongen die bij het lichaam wordt aangetroffen is hoofdverdachte, maar is dit terecht? In een wanhopige poging om haar kind van de doodstraf te redden, stuit moeder Hadewych Dolcx op een beerput vol leugens, geheimen, valsemunters en politieke belangen. De hogere en de lagere kringen, raadzalen, martelkamers en louche herbergen vormen veelal de plaats van handeling in deze historische, maar fictieve thriller. "Ik vond dit een bijzondere periode", beaamt Teunissen. "In het begin van het schrijfproces had ik dat nog niet meteen scherp, maar door er elke dag langs te fietsen dacht ik steeds vaker: 'wat heeft zich daar allemaal afgespeeld?' Dus ik ben me gaan inlezen. De Gevangenpoort is natuurlijk bekend van de gebroeders De Witt en Johan van Oldenbarnevelt, maar ik was met name geïnteresseerd in de verhalen van minder bekende mensen. Hoe verging het het gewone volk? Al is het natuurlijk niet zo dat daar heel veel over beschikbaar was."

Catharina de Chasseur

Uit de naslagwerken die zij vond, reconstrueerde Teunissen de werking van het Hof van Holland in het eerste kwart van de zestiende eeuw. Ook stuitte zij op het verhaal van Catherina de Chasseur, de echtgenote van Gerrit van Assendelft. In 1541 werd deze vrouw ter dood veroordeeld wegens valsemunterij. "Met dat verhaal in gedachte ben ik mijn boek te schrijven", vertelt Teunissen. "De setting is historisch, maar de rest van het verhaal is in grote mate fictief. Dat werkt voor mij blijkbaar prettiger, want nu kon ik mijn fantasie er op loslaten, zonder me steeds af te vragen: 'is dit nou waar?' Maar omdat ik inmiddels zowel het verhaal als de tijd goed kende, ben ik bij 1525 gebleven."

Ander genre

Teunissen noemt 'Duimkruid' haar debuut, al moet ze toegeven eerder een boekje te hebben geschreven. "Over vragen die je kunt hebben tijdens reizen", zegt ze. "Nadat dit was verschenen, vroeg de betreffende uitgever waarom ik eigenlijk geen fictieboek ging schrijven. Toen heb ik heel hard gelachen en gezegd dat dit een heel ander genre was. Hij antwoordde dat ik gelijk had, maar het op zijn minst eens zou kunnen proberen. Dat is me al die jaren bijgebleven."

Meer berichten