Ondernemers aan het Stationsplein vrezen dat ze klanten kwijtraken als de plannen van de gemeente doorgaan. (Foto: Frank Jansen).
Ondernemers aan het Stationsplein vrezen dat ze klanten kwijtraken als de plannen van de gemeente doorgaan. (Foto: Frank Jansen).

Ondernemers Stationsbuurt zijn boos

Niet eens met verkeersplan van de gemeente

Ondernemers in de Stationsbuurt zijn boos op de gemeente Den Haag. Reden: een plan, dat in juli is gepresenteerd, om het autoverkeer aan te pakken op de Parallelweg en de Hoefkade om zo het sluipverkeer van en naar de snelweg (A12) te verhinderen. Ze zijn bang dat ze hierdoor hun klanten uit de Schilderswijk en Transvaal kwijt raken. "Ik heb hier slapeloze nachten van", zegt Melvin Chang, eigenaar van restaurant Lung Fung dat 30 jaar bestaat. 

Door Stuart Kensenhuis

Den Haag – De ondernemers vinden bovendien dat ze onvoldoende bij het voorstel zijn betrokken en dat er een beter plan mogelijk is. In het plan van de gemeente zijn vier zogenaamde knips aangebracht. Eentje komt ter hoogte van de Naaldwijksestraat. Autoverkeer kan dan niet meer voor het station langs en richting de snelweg rijden. De ondernemers hebben een beter plan, zeggen ze. Ze willen dat de knip verplaatst wordt naar het Rijswijkseplein en dat het verkeer richting de Binckhorst wordt geleid. Dat heeft volgens hen twee voordelen. Bewoners uit Transvaal en andere wijken kunnen met hun auto's toch richting de Parallelweg en Stationsplein blijven rijden. En mensen die er niets te zoeken hebben weten al na één keer dat ze deze route niet meer moeten volgen.

Chang is overigens niet meer verbaasd, zegt hij zelf, dat de gemeente voorbijgaat aan het economisch belang van de ondernemers. "Op verschillende momenten hebben we gevraagd om inzicht in de berekeningen van hun gepresenteerde modellen zodat wij ze tenminste na kunnen laten rekenen. Dat hebben we nooit gekregen", zegt hij. Hij zegt constructief mee te willen denken en erkent, net als de andere ondernemers, het belang van het vergroten van de aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid in het gebied.

Melvin Chang: 'Ik heb hier echt slapeloze nachten van'

Jürgen Verwoerd van de Vegetarische Snackbar vindt dat het plan zonder voorafgaand overleg met de ondernemers in de wijk is vastgesteld. Hij wordt hierin gesteund door Tony Butt en Jian Chen van Poke en Sushi Express, Mustafa Turgut van restaurant Phad Thai, Ibrahim Urmuç van Cafetaria Hollands Spoor, Ali Yildiz van supermarkt Fresh & Snackstore en meneer Hong van Mini Wok. Volgens Verwoerd hoorden ze pas in november vorig jaar voor het eerst iets over het plan maar toen was het al vastgesteld. Wat hem het meeste steekt is dat de gemeente bij de herinrichting van het Stationsplein bijna 5 jaar geleden, tijdens een meeting op het stadhuis, plechtig heeft beloofd om in het vervolg beter rekening te houden met de ondernemers en goed te overleggen. "We weten nu wat dat waard was", zegt hij cynisch.

In een reactie laat de woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Robert van Asten weten dat de gemeente sinds de start van de plannen in 2016 overleg heeft gevoerd met alle belanghebbenden. Door het plan komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers en voor het winkelgebied is het een economische impuls.

Meer berichten