Windmolen in Den Haag, geschilderd door Eastman Johnson. Hirschl & Adler Galleries
Windmolen in Den Haag, geschilderd door Eastman Johnson. Hirschl & Adler Galleries (Foto: )

Zoektocht naar Haags werk van 'Amerikaanse Rembrandt'

Wie bezit kunst van Eastman Johnson (1824-1906), ook wel 'de Amerikaanse Rembrandt' genoemd? De Amerikaanse professor Patricia Hills is op zoek naar zijn Nederlandse werk. Ze verwacht met name in de regio Den Haag nog tekeningen en schilderijen van Johnson te kunnen vinden.

Den Haag - Die verwachting is gebaseerd op het feit dat Eastman Johnson maar liefst vier jaar, van 1851 tot 1855, in Den Haag verbleef om het schildersvak te leren. Hij werd daarbij zo sterk beïnvloed door de Nederlandse kunst dat hij al tijdens zijn leven de bijnaam 'de Amerikaanse Rembrandt' kreeg. Voor zijn levensonderhoud tijdens zijn verblijf in Nederland schilderde en tekende Eastman Johnson vooral in de regio Den Haag portretten van de elite, van leden van de koninklijke familie en de adel tot notabelen en intellectuelen. Zo portretteerde hij prinses Marie der Nederlanden, dochter van Prins en Prinses Frederik. Maar ook Johan Willem Holtrop, bibliothecaris van de Koninklijke Bibliotheek, en zijn echtgenote. Het Rijksmuseum heeft twee getekende portretten van jonge graven en gravinnen van Limburg Stirum. Maar ook trok hij naar het vissersdorp Scheveningen om de mensen daar te tekenen en ging hij aan het werk op het bekende landgoed en Geneeskundig Etablissement Zuiderburg in Voorburg. In 1854 werd hij lid van de Haagse kunstenaarssociëteit Pulchri Studio.

Bij zijn terugkomst werd Johnson een grote naam in de Amerikaanse schilderkunst. Hills: "Kunst van Eastman Johnson hangt prominent in de belangrijkste Amerikaanse musea, zoals het Metropolitan in New York en het Smithsonian in Washington DC, maar is bijvoorbeeld ook te zien in de tv-serie Desperate Housewives."

Hills is voormalig professor aan Boston University. Ze wordt internationaal gezien als dé Eastman Johnsonexpert. Hills leidt het project dat moet leiden tot een overzichtscatalogus van het werk van 'de Amerikaanse Rembrandt'. Voor deze catalogus is Hills op zoek naar nog onbekend werk uit zijn Nederlandse tijd.

In 1854 was zijn inzending aan de tentoonstelling van Levende Meesters in Den Haag het in de Nederlandse pers, wegens het afbeelden van zwarte mensen, hevig bediscussieerde schilderij Oom Tom en Evangeline. Dr. Patricia Hills: 'We weten niet of dit schilderij nog bestaat en zelfs niet hoe het eruitziet. Mogelijk hangt het bij iemand in Nederland aan de muur, we zouden dit belangrijke werk heel graag zien.'

Johnson signeerde zijn werk met 'E.J.', 'E. Johnson' en met 'Eastman Johnson', vaak ook met een jaartal erbij en meestal rechtsonder. Maar er is ook werk van hem dat niet is gesigneerd. Wie vermoedt dat hij een echte Johnson aan de muur heeft hangen, kan foto's van het kunstwerk mailen naar dr. Patricia Hills: eastmanjohnsonproject@gmail.com. Ze geeft gratis haar professionele expertise. Het is mogelijk om haar in het Nederlands te schrijven. Mocht het werk worden opgenomen in de overzichtscatalogus dan verhoogt dit de waarde ervan.

Meer berichten