Schoolstraat Abeelstraat, Chr. Montessorischool de Abeel, geen auto’s wel fietsen, K+R Kiss and Ride, bakfietsen
Schoolstraat Abeelstraat, Chr. Montessorischool de Abeel, geen auto’s wel fietsen, K+R Kiss and Ride, bakfietsen (Foto: ARNAUD ROELOFSZ)

Proef met 'afgesloten' schoolstraat in Den Haag

De Abeelstraat is tot en met vrijdag 27 september twee keer per dag tijdens de haal- en brengtijden van de leerlingen van de Christelijke Montessorischool 'De Abeel' afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Doel is het verbeteren van  de verkeersveiligheid rond de school. Den Haag is de eerste in Nederland die met de proef van de schoolstraat start. 

Den Haag - Ouders en kinderen hebben zelf aangegeven dat ze door het autoverkeer en de vele fietsers, de straat chaotisch vinden tijdens de haal- en brengtijden. Bij wijze van proef wordt nu met een schoolstraat gestart: de straat wordt met een tijdelijk hek afgesloten voor auto's en overige gemotoriseerd verkeer. Wie toch met de auto komt, kan iets verder parkeren. Op de Valkenboskade zijn twee tijdelijke kiss & ride plekken gemaakt. Op de stoep zijn twee tijdelijke vakken getekend waar (bak)fietsen kunnen staan.

Verbeteren van verkeersveiligheid rond scholen is 1 van de 10 speerpunten van het Haagse verkeersveiligheidsbeleid. Wethouder Robert van Asten, Mobiliteit is dan ook blij met deze proef: "Bij het begin en einde van de schooldag verandert de straat voor een schoolingang vaak in een chaotisch samenspel van auto's, fietsers en voetgangers. Vooral kinderen ervaren dit als onoverzichtelijk en gevaarlijk. Door de straat dan verkeersvrij te maken hopen we het haal- en brenggedrag van ouders positief te veranderen."

Gedrag

Een groot deel van de onveilige situaties ligt volgens Van Asten aan gedrag van mensen zelf. Hij somt op: "Autoportieren zomaar opengooien, fietsen niet goed neerzetten, parkeren op de stoep, niet uitkijken bij het oversteken." De wethouder hoopt dat deze proef mensen laat zien dat het ook anders kan, dat minder ouders met de auto tot de voordeur rijden, hun kinderen bij de kiss & ride plekken laten uitstappen of zelfs komen fietsen of lopen.

Schoolstraat
Het principe van een schoolstraat komt uit Italië en werd voor het eerst toegepast in 1989, in de Italiaanse stad Bolzano. Daarna volgde België waar Gent de primeur kreeg. De resultaten zijn daar positief.  Na evaluatie kijkt de gemeente Den Haag of de proef verder wordt uitgebreid. 

Meer berichten