Amanda Rooseboom (links) en Shireen Poyck brengen hun visie op de open grachten aan de man.
Amanda Rooseboom (links) en Shireen Poyck brengen hun visie op de open grachten aan de man. (Foto: )

Surfen en pootje baden in het centrum

Den Haag heeft nu geen echte grachtengordel. Maar als het aan bewoners van het oude centrum en architectenbureau MVRDV ligt, komt hier verandering in. Verleden week overhandigden ze hun visie 'De Haagse grachtengordel' aan wethouder Boudewijn Revis. Een utopie? "Nee, we hebben aan alles gedacht", zegt Shireen Poyck, wijkbewoonster en één van de drijvende krachten achter het plan.

Den Haag - De dag na de overhandiging proberen Shireen Poyk en Amanda Rooseboom van MVRDV de aandacht van het publiek te trekken. Ze doen dit op een parkeerplaats op de Paviljoensgracht tijdens Parking Day. Een toepasselijke plek want in de visie worden de Paviljoensgracht, de Voldersgracht, de Veerkades en de Herengracht genoemd als straten waar het 'relatief eenvoudig' is om de grachten te herstellen. Waar het moeilijk - zo niet onmogelijk - is, heeft het architectenbureau creatieve oplossingen bedacht in de vorm van symbolische grachten. Bij de Voldersgracht zou een gracht met ondiep water kunnen komen - 'pootje badend je Hema-worst opeten '-, bij de Grote Markt een surfgracht en op de Turfmarkt een geschilderde gracht.

Volgens Shireen Poyck heeft het openen van de grachten veel voordelen. "Het centrum wordt mooier en aantrekkelijker als woongebied, er is meer ruimte voor waterrecreatie en het biedt een oplossing voor 'hitte-eilanden", somt ze op. Al eerder nam ze initiatief voor het Grachten Open-manifest. Haar buurman Jan Knikker, partner bij het internationale architectenbureau MVRDV, zette aan tot de volgende stap. Poyck: "Knikker zei: 'We gaan het plan nu handen en voeten geven'." Het bleef niet bij woorden. Zijn team stopte er veel tijd in zonder dat daar een rekening tegenover stond.

De artist impressions liegen er dan ook niet om. Ze laten een mooi beeld zien maar roepen ook vragen op. Hoe gaan voetgangers, fietsers en auto's de ruimte naast de grachten straks met elkaar delen? "Kijk naar Delft, ik wil niet zover gaan dat alle auto's het centrum uit moeten, maar je zou het gebruik ervan wel verder kunnen ontmoedigen", legt Poyck uit. "Uit studies blijkt dat verkeersdeelnemers voorzichtiger zijn als ze minder ruimte hebben", vult Rooseboom aan. Een ander probleem is de financiering. "Er zijn veel belanghebbenden die een duit in het zakje kunnen doen", vindt Poyck. Bovendien denkt ze dat een eventuele kosten-batenanalyse gunstig uitvalt. "Als het centrum aantrekkelijker wordt als woongebied trek je ook weer gezinnen aan. En dat is positief voor de winkeliers."

Hoe nu verder? "Revis was onder de indruk", vertelt Poyck. "Hij verwachtte een leuk buurtinitiatiefje maar kwam er achter dat er een professioneel plan ligt van een internationaal bureau. De visie moet nu doorberekend worden. We hopen dat de gemeente eraan bijdraagt." De dag na de overhandiging zijn Poyck en Rooseboom hoopvol gestemd. "Net kwam wethouder Liesbeth van Tongeren langs. Ze had al van het plan gehoord. Dat is zonder meer positief"

Meer berichten