Proef met afsluiting van de straat voor auto's aan het begin en eind van de schooldag in de Abeelstaat. (Foto: SK)
Proef met afsluiting van de straat voor auto's aan het begin en eind van de schooldag in de Abeelstaat. (Foto: SK)

Positieve reacties op 'schoolstraat'

Geen auto's meer bij de school

De proef met een straat die tijdens haal- en brengtijden van basisschoolkinderen dicht gaat voor auto's (schoolstraat) lijkt vooral positieve reacties op te roepen. Vorige week is dit voor het eerst in Den Haag getest bij de Christelijke Montessorischool De Abeel in de Abeelstraat. "Het is nu veel rustiger."

Door Stuart Kensenhuis

Den Haag – Zendie en Maurits, leerlingen van groep 8, staan samen met een verkeersregelaar bij het bord met de afsluiting. "Ik vind het goed dat de straat wordt afgesloten", zegt Zendie. "Het is nu veel rustiger en kinderen kunnen ongestoord door de straat fietsen." Maurits heeft een goede reden. "Er is hier wel eens een meisje tegen een autodeur geklapt toen die plotseling open werd gedaan", zegt hij.

Gillian Walchenbach is een buurtbewoner die pal tegenover de school woont en een auto heeft. Is de afsluiting voor hem niet lastig? "Nee. Ik parkeer mijn auto sowieso niet in de straat maar om de hoek. De afsluiting vind ik wel goed", zegt hij. "Vooral voor de veiligheid van de kinderen. Ik heb begrepen dat buurtbewoners er wel in en uit mogen met de auto. Maar hoe ze dat controleren weet ik niet."

'Ik ben benieuwd naar de handhaving in de toekomst'

Peter Welters heeft zojuist zijn kind op de fiets naar school gebracht. "Ik vind dit een goed initiatief zegt hij. Voorheen was het zo dat je aan kwam fietsen en midden in de straat stopte een auto. Je kind wilde er langs en er kon zomaar een deur openzwaaien. Dat was lastig." Heeft hij dan geen begrip voor die ouders met drukke banen en krappe schema's die gauw hun kind zo dicht mogelijk bij de school willen afzetten? "Dan moet je nu 50 meter lopen en 5 minuten eerder opstaan. Ik zie het probleem niet", zegt hij.

Sommige basisscholen kijken met belangstelling naar de proef. Dat geldt ook voor de Tamarschool aan de Fluitenbergstraat. Directeur Jan Boer schrijft in een reactie. "Goed initiatief. Wel bijzonder dat zaken waar ik jaren geleden al voor gestreden heb, zoals een kiss-and-ridezone, toen absoluut onbespreekbaar waren en nu kan het opeens wel. Het aspect van 'opvoeden van ouders' raakt nu wel wat op de achtergrond. Ik ben benieuwd naar de handhaving in de toekomst."

Nienke Huizinga, directeur van kindcentrum Toermalijn aan de Weimarstraat is ook positief over de proef met de 'schoolstraat'. "Ik vind het een zeer mooi initiatief en ik ben er van overtuigd dat het in ieder geval een veel veiligere situatie oplevert. Het zou zeker ook van toepassing kunnen zijn op de verkeerssituatie rondom het gebouw van de Toermalijn", schrijft ze.

Met de afsluiting wil de gemeente Den Haag onderzoeken of het de verkeersveiligheid rond de scholen kan verbeteren. Vooral aan het begin en einde van de schooldag wanneer de ouders met hun auto's de kinderen komen brengen en ophalen. Vooral de kinderen ervaren dat als onoverzichtelijk en gevaarlijk.

Meer berichten